Afspænding

– Afspænding er en vigtig del af psykomotorisk behandling

Afspændingsbehandling har blandt andet en lindrende effekt på kropslig uro, tankemylder, og søvnløshed. Nogle af vores klienter benytter afspændingsbehandling som stressforebyggende behandling og/eller til at understøtte kropsligt velvære og restitution.

Hvordan foregår behandlingen?

Afspændingen opnås ved manuel behandling som er en respektfuld og blid behandling af muskler og væv. Klienten har altid tøj på underbehandlingen, dvs at behandlingen foregår altid udenpå tøjet. Alt efter klientens behov kan behandlingen foregå, siddende, stående eller på briks.

Under afspændingen bliver pulsen langsommere, vejrtrækningen bliver mere regelmæssig og rolig, og muskler og led afslappes. Klienten vil ofte opleve at den kropslige ro giver ro i tankerne, og at tankemylder og indro uro reduceres.

Når vi arbejder med afspænding er det med henblik på at afbalancere kroppens spændingstilstand. Således at spændingstilstanden er hensigtsmæssig og “økonomisk” i forhold til de krav, der skal imødekommes.

Hvor mange kræfter eller ressourcer skal du i virkeligheden bruge til de forskellig opgaver du skal gennemgå i løbet af din dag? Og hvilke opgaver kræver noget ekstra af dig? Det kan være alt fra oprydning og indkøb til socialt samvær og arbejde.

Gennem afspænding bliver du bedre til at lægge mærke til kropsligt behag og ubehag, for eksempel i forhold til træthed, anspændthed, og følelsesmæssige tilstande.

Sammenhængen mellem krop og psyke

Vi er ofte ikke bevidst om den vigtige sammenhæng mellem kropslige og mentale fænomener. Denne sammenhæng er en potentiel ressource, som vi kan lære at udnytte ved, at vi i afspændingen arbejder med kropsbevidsthed i forhold til psykologiske reaktionsmønstre.

“en vigtig sammenhæng mellem kropslige og mentale fænomener…”

Når vi bruger afspænding som en del af behandlingen er det for at skabe en klarere fornemmelse for og forståelse af kroppens signaler. Du lærer at genkende situationer, der aktiverer dig både kropsligt og mentalt, og du kan få nye muligheder og strategier for bevidst at handle mere hensigtsmæssigt og undgå belastning og stress symptomer.

Træthed og sult kan følges af koncentrationsbesvær og irritabilitet, anspændthed kan lede til nervøsitet osv. Kroppen informerer os konstant om, hvilken tilstand vi er i, og den information kan vi bruge for at skabe mere balance i hverdagen, og på den måde undgår vi fx stress symptomer eller søvnbesvær.