Som forældre til et barn med ADHD oplever man ofte, at det er særligt udfordrende at skabe rammerne for en hverdag, hvor barnet kan trives. Vores forældrerådgivning og ADHD rådgivning vil støtte og hjælpe jer med at håndtere nogle af de udfordringer, som en hverdag med et barn med ADHD ofte medfører.
Vi ser det som vores vigtigste opgave at ruste de voksne, som er omkring barnet, og her er det først skridt at skabe en større forståelse for selve diagnosen. Derfor består meget af vores forældrerådgivning i at øge jeres viden om alle de forskellige aspekter, diagnosen typisk omfavner. Vi vil bl.a. fokusere på, hvilke udfordringer, diagnosen kan medføre både kognitivt, kropsligt og socialt, og hvilke stressfaktorer man skal være særligt opmærksom på som forældre.
Med viden, opmærksomhed og forståelse skaber man de bedste forudsætninger for trivsel og udvikling hos hele familien.
…Trivsel og udvikling hos hele familien…
I forældrerådgivningen hos Psykomotorisk Center for ADHD og Autisme tilbyder vi:
60 min. 1.100 kr.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en neuropsykiatrisk lidelse, der kan påvirke børns adfærd og præstationer i skolen markant. Forældre til børn med ADHD står ofte over for en række udfordringer, når de skal navigere i deres barns uddannelsesrejse. Her er nogle råd til forældre, der kan hjælpe med at støtte deres barn med ADHD i skolen.
Det første skridt for forældre er at få en dyb forståelse af, hvad ADHD er, og hvordan det påvirker barnets evne til at koncentrere sig, sidde stille og følge instruktioner. ADHD kan manifestere sig forskelligt fra barn til barn, men typiske symptomer inkluderer uopmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet. Disse symptomer kan gøre det svært for børn at følge med i klasseundervisningen, fuldføre opgaver og interagere med deres klassekammerater.
En tæt samarbejdsrelation mellem forældre og skolen er afgørende for at sikre, at barnet får den nødvendige støtte. Det er vigtigt at informere lærere og skoleadministration om barnets diagnose og diskutere mulige tilpasninger og støttetiltag. Nogle skoler tilbyder forskellige tilpasningsløsninger til at imødekomme barnets specifikke behov. Forældre bør regelmæssigt deltage i møder med lærere og andre fagpersoner for at evaluere og justere disse planer.
Børn med ADHD trives ofte bedst i et struktureret miljø med klare rutiner. Forældre kan hjælpe ved at etablere faste daglige rutiner derhjemme, som inkluderer tidspunkter for lektier, måltider og sengetid. Struktur kan også indføres i skolen ved hjælp af visuelle tidsplaner, tjeklister og organiseringsværktøjer, som kan hjælpe barnet med at holde styr på opgaver og deadlines.
Brug af positive forstærkninger og belønningssystemer kan motivere børn med ADHD til at følge regler og fuldføre opgaver. Forældre kan oprette et belønningssystem, hvor barnet tjener point eller belønninger for at nå bestemte mål eller udvise ønsket adfærd. Det er vigtigt at fokusere på barnets styrker og præstationer fremfor fejl og mangler.
Børn med ADHD kan ofte opleve sociale udfordringer, såsom at have svært ved at skabe og opretholde venskaber. Forældre kan støtte deres barn ved at opmuntre til sociale aktiviteter og legeaftaler med jævnaldrende. Det kan også være gavnligt at tale med barnet om deres følelser og lære dem strategier til at håndtere stress og frustration.
Endelig kan det være nødvendigt at søge professionel hjælp, såsom rådgivning eller terapi, for at håndtere ADHD-symptomerne. Der findes også mange ressourcer og støttegrupper for forældre til børn med ADHD, som kan tilbyde værdifuld information og fællesskab.
ADHD i skolen kan være en udfordring for både børn og forældre, men med den rette støtte og strategier kan børn med ADHD trives og opnå deres fulde potentiale. Ved at samarbejde med skolen, skabe struktur, bruge positive forstærkninger og søge professionel hjælp såsom vores forældrerådgivning kan forældrene til barnet spille en afgørende rolle i deres barns uddannelsesrejse.